Opcije pristupačnosti Pristupačnost

O nama

 

 


05/07/2025

Budući sociolozi po prvi put samostalno proveli istraživanje – od ideje do interpretacije rezultata

Na kolegiju Primjena metoda društvenih istraživanja, studenti druge godine prijediplomskog jednopredmetnog studija sociologije po prvi su put ove akademske godine u sklopu nastave dobili priliku samostalno osmisliti i provesti vlastito istraživanje – od konceptualizacije do interpretacije rezultata.

Ovaj kolegij nadovezuje se na Metodologiju društvenih istraživanja, koju su studenti slušali i položili u zimskom semestru, gdje su stekli temeljna teorijska znanja o znanstvenim metodama. U ljetnom semestru ta su znanja pretočili u praksu, a uloga nastavnika bila je mentorska – podrška u svim fazama istraživačkog procesa.

Istraživački proces: od ankete do intervjua

Tema istraživanja bila je: „Zadovoljstvo studenata studijem sociologije na Fakultetu hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu“, a istraživanje je provedeno kroz dvije faze – kvantitativno istraživanje metodom ankete i eksplanatorno kvalitativno istraživanje metodom intervjua. U prvom dijelu studenti su samostalno izradili anketni upitnik i proveli istraživanje među studentima prijediplomskog i diplomskog studija sociologije. Nakon obrade i analize rezultata, uslijedila je druga faza – provedba intervjua s ciljem dublje interpretacije dobivenih nalaza. Svaki student proveo je po jedan intervju sa studentom prijediplomskog i jedan  sa studentom diplomskog studija.

Cilj istraživanja bio je ispitati razinu zadovoljstva studenata sociologije studijem te identificirati ključne čimbenike koji oblikuju njihovo zadovoljstvo ili nezadovoljstvo.

Angažirano sudjelovanje studenata i njihov profesionalan pristup istraživačkom procesu ostavili su snažan dojam i na njih same i na njihove nastavnike. Kroz praktičan rad prošli su sve faze znanstvenog istraživanja: od izrade instrumenta, regrutacije sudionika, prikupljanja podataka anketom i intervjuom, pa sve do unosa podataka, transkripcije, analize i izrade istraživačkog izvještaja.

Studentice su o iskustvu rada na kolegiju podijelile sljedeće dojmove:

Valentina:
„Takva nastava mi se sviđa više od normalne, dinamičnija je pa vrijeme brže prođe. Mislim da i bolje zapamtimo sve što smo ranije naučili, jer svu tu teoriju napokon koristimo za nešto praktično. Iskreno, mislim da je najizazovnije bilo pronaći osobe koje su voljne biti intervjuirane i složiti anketu, ali sve skupa je bilo dosta zanimljivo, od anketiranja do intervjua i transkripta. Definitivno bi bilo dobro da i ostali kolegiji koriste sličan pristup.“
Andreja:
„Pristup radu na kolegiju te odnos sa studentima bio je izrazito profesionalan i prilagođen potrebama studija, odnosno obuhvaćena su bila područja koja će studentima koristiti u budućnosti – kako na fakultetu, tako i u profesionalnom radu nakon toga. Najzanimljivije mi je bilo provesti same intervjue, a najizazovniji je bio proces pripreme pitanja te slaganje ankete. Smatram da bi drugi kolegiji, ali i studenti, imali značajne koristi kada bi se ovakav pristup počeo više koristiti. Sve u svemu, iskustva su uvelike pozitivna!“
Lucija:
„Kolegij Primjena metoda društvenih istraživanja bio je za mene potpuno novo i zanimljivo iskustvo – napokon jedan kolegij koji se razlikovao od ostalih. Najviše mi se svidjelo to što smo svu teoriju koju smo ranije učili mogli konačno primijeniti u praksi. Bilo je jako zanimljivo provoditi istraživanja s pitanjima koja smo sami osmislili, metodama na koje smo se pripremali i na kraju vidjeti 'naše' rezultate i postignuća. Sigurno bi bilo lijepo kada bi ovakav pristup učenju bio prisutan i na drugim kolegijima.“
Nika:
„Kolegij Primjena metoda društvenih istraživanja ostavio je na mene iznimno pozitivan dojam zbog praktičnog pristupa i aktivnog uključivanja studenata. Po prvi put sam osjetila da moje prisustvo ima stvarnu važnost – svaki sat bio je prilika za doprinos i razmjenu mišljenja. Radili smo na stvarnim istraživačkim problemima i primjenjivali znanja iz metodologije, što nas je pripremilo za izazove iz prakse. Profesori su bili otvoreni, podržavajući i cijenili su naš trud, što je stvorilo motivirajuće i suradničko okruženje. Najbolji kolegij do sad."

Suočavanje s izazovima iz stvarnog istraživačkog rada

Osim razvijanja istraživačkih vještina, studenti su kroz ovaj kolegij morali rješavati stvarne probleme s kojima se susreću profesionalni istraživači – poput motiviranja sudionika istraživanja, oblikovanja jasnih i etičkih pitanja te točne interpretacije rezultata. Time su, uz metodološko znanje, usvojili i svijest o odgovornosti istraživača, važnosti etičkog pristupa i timskog rada.

Kolegij izvode izv. prof. dr. sc. Dario Pavić i izv. prof. dr. sc. Irena Cajner Mraović (nositelji kolegija), te Ana Marija Dunaj, mag. nov., asistentica na Odsjeku za sociologiju i komunikologiju.

Ovo iskustvo pokazalo je kako praktična nastava može doprinijeti ne samo boljem razumijevanju gradiva, već i razvoju samopouzdanja, suradničkog duha i profesionalne znatiželje kod studenata. Istraživački izvještaji koje su studenti izradili ocjenjivani su kao dio završne ocjene iz kolegija.

Rezultati koji imaju trajnu vrijednost

Ovo istraživanje nastavak je sličnog istraživačkog napora iz akademske godine 2022./2023., čiji su rezultati pridonijeli unapređenju studijskog programa – primjerice, uvođenjem kolegija Studentska praksa na diplomskom studiju. Zahvaljujemo svim studentima koji su sudjelovali u ovom istraživanju i svojim radom pridonijeli daljnjem unaprjeđenju kvalitete studija sociologije na Fakultetu hrvatskih studija!

Popis obavijesti