Opcije pristupačnosti Pristupačnost

O vanjskom suradniku

izv. prof. Steven Watson

Zvanje:
izvanredni profesor

Nastava

Životopis

Steven Watson izvanredni je profesor transdisciplinarnih studija na Fakultetu obrazovanja Sveučilišta u Cambridgeu i član Wolfson Collegea. Njegovo se istraživanje temelji na konceptu autopoietičke ekologije, okviru koji ponovno promišlja trajnost i promjenu kao rekurzivne procese značenja, materije i tehnologije. Umjesto da znanje, društvo ili prirodu promatra kao čvrste temelje, autopoietička ekologija istražuje kako se sustavi neprestano obnavljaju kroz interakciju. Ovaj pristup nudi način promatranja obrazovanja, demokracije i društva u uvjetima ubrzane složenosti, klimatskih promjena i generativne umjetne inteligencije.

Autopoietička ekologija istodobno je intelektualni okvir i praktična orijentacija. Za kritičku teoriju ona otvara put izvan esencijalizma i redukcionizma: ne pita što sustav „jest“ u svojoj biti, nego kako nastavlja postojati kroz vlastite operacije i odnose. U tom smislu pruža jezik za razumijevanje načina na koje institucije, javnosti i tehnologije opstaju bez potrebe za stabilnim temeljima ili univerzalnim istinama. Sugerira da održivost manje znači obnavljanje izgubljenih cjelina, a više njegovanje održivih povezanosti između sustava — bilo obrazovnih, građanskih, ekoloških ili tehnoloških. Ambiciozna je u svojem dosegu: to je teorija trajnosti bez temelja, koherentnosti bez biti i odnosa bez fuzije.

Kako bi unaprijedio ovaj pristup, prof. Steven Watson je suosnivač EdgeLaba, istraživačke ekologije sa sjedištem u Cambridgeu. EdgeLab je zamišljen kao eksperimentalni prostor u kojem se susreću teorija, praksa i tehnologija. Okuplja istraživače, praktičare i studente kako bi zajednički razvijali i primjenjivali autopoietičku ekologiju kroz konceptualne inovacije, razvoj prototipova i suradničke projekte. Glavna inicijativa EdgeLaba je AE-Engine, platforma za posredovanje interakcije između ljudi i umjetne inteligencije koja pomiče fokus s točnosti i predviđanja na značenje, povjerenje i ekološku integraciju.

Prof. Steven Watson je također suosnivač Cambridge Global Knowledge Nexusa (CGKN), konzultantskog i znanstveno-transfernog poduhvata koji autopoietičku ekologiju prenosi u praksu. CGKN surađuje s gradovima, nevladinim organizacijama i poduzećima u rješavanju društvenih izazova u području obrazovanja, upravljanja i građanske otpornosti. Njegova je ambicija djelovati kao most između akademskih istraživanja i primijenjene inovacije, pokazujući kako se sustavno mišljenje može mobilizirati za poticanje održivijih, uključivijih i prilagodljivijih budućnosti.

Uz istraživanje i inovacije, prof. Steven Watson je i aktivan javni govornik i komentator. Redovito sudjeluje u međunarodnim raspravama o umjetnoj inteligenciji, obrazovanju i demokraciji, s nastupima na BBC radiju te pozvanim predavanjima na vodećim sveučilištima i forumima diljem svijeta, uključujući Sveučilište Tsinghua, Davos i Svjetski ekonomski forum. Njegov nadolazeći esej o povjerenju i društvenim sustavima, koji će biti objavljen u posebnom broju časopisa Kybernetes, proširuje primjenu autopoietičke ekologije na suvremene demokratske izazove.

Trenutni projekti:

  • Autopoietic Ecology: Rethinking Systems, Meaning, and Matter (2025, with Erik Brezovec). Read here
  • Emergent Discourses in Generative AI in Education (2025). Read here
  • The Integration of Generative AI in Education (2025). Read here
  • Principal Investigator, Horizon Europe MSCA Staff Exchange project I-CIVIC: Innovating Civic Engagement (2025–2029).
  • Convenor, Cambridge Generative AI in Education Conference 2025 (27–29 October, Hilton Cambridge).

Recentna istraživanja:

  1. Watson, S. (2025). All operations are autopoietic: A processual ontology of self-sustaining actionPreprint.
  2. Watson, S. (2025). Observing the environment of technologySystems Research and Behavioral Science, 42(2), 423–433.
  3. Brezovec, E., Ježovita, J., & Watson, S. (2025). Theory and methodology in sociology—Guiding distinctionSystems Research and Behavioral Science, 42(2), 477–487.
  4. Watson, S., & Romic, J. (2025). ChatGPT and the entangled evolution of society, education, and technology: A systems theory perspectiveEuropean Educational Research Journal, 24(2), 205–224.
  5. Watson, S., Brezovec, E., & Romic, J. (2025). The role of generative AI in academic and scientific authorship: An autopoietic perspectiveAI & Society, 1–11.
  6. Watson, S., & Shi, S. (2024). Generative AI integration in education: Challenges and approaches. In Artificial Intelligence in Education: The Intersection of Technology and Learning.
  7. Bozkurt, A., Xiao, J., Farrow, R., Bai, J. Y. H., Nerantzi, C., Moore, S., Dron, J., … Watson, S. (2024). The manifesto for teaching and learning in a time of generative AI: A critical collective stance to better navigate the futureOpen Praxis, 16(4), 487–513.
  8. Marschall, G., Watson, S., Kimber, E., & Major, L. (2024). A transdisciplinary study of a novice mathematics teacher’s instructional decision-makingJournal of Mathematics Teacher Education, 1–26.
  9. Watson, S. (2021). New Right 2.0: Teacher populism on social media in EnglandBritish Educational Research Journal, 47(2), 299–315.
  10. Major, L., & Watson, S. (2018). Using video to support in-service teacher professional development: The state of the field, limitations and possibilitiesTechnology, Pedagogy and Education, 27(1), 49–68.

Znanstveni radovi (CroRIS)